Aktywność fizyczna jest obok odpowiedniej diety niezbędnym warunkiem prowadzenia zdrowego trybu życia. Bieganie jest jednym z najprostszych ale i najskuteczniejszych możliwych ćwiczeń, gdyż angażuje bardzo dużo grup mięśni. Bieganie pozytywnie wpływa na ogólną kondycję organizmu a także na samopoczucie i zdolności intelektualne. Oto kilka korzyści, jakie można osiągnąć za pomocą biegania:

  • Wzmocnienie mięśni i kości (uprawiany systematycznie sport sprawia, że zwiększa się masa i stopień mineralizacji kości, dzięki czemu są one mocniejsze),
  • Poprawa odporności organizmu (bieganie powoduje mobilizację immunologiczną organizmu),
  • Poprawa wydolności organizmu i kondycji fizycznej,
  • Poprawa samopoczucia (podczas intensywnego treningu do mózgu człowieka wydzielane są endorfiny, zwane hormonami szczęścia; regularne bieganie może więc poprawić humor, wpływa na lepszą jakość snu, czasem zalecane jest nawet jako element terapii antydepresyjnej),
  • Poprawa zdolności umysłowych (regularna aktywność fizyczna, zwłaszcza bieganie, wpływa na powstawanie nowych połączeń nerwowych a także przyczynia się do wzrostu liczby komórek w mózgu; bieganie poprawia ukrwienie i dotlenienie mózgu, wspomaga pamięć i koncentrację a także cofa część ubytków które są wynikiem starzenia się mózgu),
  • Zmniejszenie ryzyka chorób (zwłaszcza chorób serca, czasem chorób nowotworowych oraz cukrzycy typu 2),
  • Zmniejszenie ryzyka otyłości (nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej jest problemem krajów wysoko rozwiniętych; bieganie pozwala wzmocnić organizm, poprawić kondycję, „podkręcić” metabolizm oraz spalić nadwyżkę kalorii),
  • Zwiększenie libido (bieganie ma pozytywny wpływ na możliwości seksualne, nie tylko pod kątem większej sprawności- długotrwały wysiłek zwiększa wydzielanie się testosteronu, hormonu, który na libido ma bardzo znaczący wpływ),
  • Poprawa rzeźby (nie chodzi tylko o spalanie tkanki tłuszczowej, dzięki bieganiu wzmacniają się włókna kolagenowe, dzięki czemu skóra staje się bardziej naprężona i jędrna),
  • Obniżenie ciśnienia skurczowego i rozkurczowego a także obniżenie stężenia cholesterolu całkowitego, głównie obniżenie tzw. złego cholesterolu i po pewnym czasie podwyższenie tzw. dobrego cholesterolu.
 Dlaczego bieganie

Zobacz również: Grupy mięśni ćwiczone podczas biegania  | Wpływ biegania na wydajność organizmu  | Wpływ biegania na życie seksualne  |   Zalety bieżni

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować