Nie każda osoba korzystająca z bieżni, jest biegaczem – a więc osobą, która ten rodzaj sportu uprawia regularnie, niezależnie od pory roku, dla przyjemności oraz – choć niekoniecznie – dla wyników sportowych. Są to osoby, których średnie dystanse to najczęściej kilku a nawet kilkunastu-kilometrowe dystanse, a swoje plany treningowe układają pod planowane maratony, półmaratony czy ultramaratony. Nie wykorzystują biegania tylko jako formy cardio w okresie redukcji tkanki tłuszczowej, jest to dla nich coś więcej.

jak zacząć biegać

 

Takie osoby często decydują się na zakup bieżni domowej, bo choć prawdziwy biegacz deszczu się nie boi, to jednak warunki atmosferyczne w naszym kraju bywają coraz bardziej kapryśne, i czasem lepiej jednak pobiegać w domu, niż narażać się na przeziębienia.

Przy tak długich wybieganiach programy treningowe pełnią oczywiście funkcje motywujące – zapobiegają monotonii i nudzie, o którą w terenie znacznie trudniej. Jakie zatem programy treningowe sprawdzą się u typowych biegaczy?

Hill – program spotykany w większości wyposażonych w programy bieżni elektrycznych. Odwzorowuje on bieganie po górzystym terenie, dzięki czemu trening jest urozmaicony i bardzo zbliżony do prawdziwego biegu w terenie, gdzie przecież nie zawsze droga jest płaska. Taki program pozwoli nam zwiększyć wytrzymałość w biegu pod górę i odpocząć przy biegu płaskim, co na pewno przyda się wielbicielom biegów przełajowych.

Program hilll bieżnia elektryczna

 

Źródło

Random – czyli program, który losowo  wybiera kąt nachylenia, prędkość najczęściej reguluje się samodzielnie. Niemniej, taki program jest doskonałym narzędziem do budowania wytrzymałości biegowej, ponieważ poziom wzniosu jest za każdym razem inny, więc organizm uczy dostosowania się do zmian w bardzo urozmaiconym terenie.

Programy sterowane tętnem i interwałowe – dla podniesienia wydolności tlenowej i lepszej wytrzymałości. Praca w określonym przedziale tętna (dla wytrzymałości i wydolności będzie to około 75 – 80% tętna maksymalnego i więcej) pozwala wzmocnić serce i kondycję organizmu, ucząc go odpowiedniego gospodarowania tlenem oraz zasobami energetycznymi. Interwały zaś pomogą zwłaszcza w biegach z przeszkodami, gdzie elementy biegowe łączą się z koniecznością pokonywania przeszkód, przez co zdecydowanie pracujemy na bardzo różnych przedziałach tętna.

Interwały na bieżni

 

Źródło

Aplikacje – nowoczesne bieżnie elektryczne (takich marek jak Kettler, BH Fitness, Horizon Fitness, Nordictrack czy ProForm) wyposażone są w dostęp do aplikacji pozwalających na odwzorowanie rzeczywistych tras i terenu – biegamy wraz z filmem wizualizującym np. Nową Zelandię, a bieżnia zależnie od terenu zmienia swój kąt nachylenia, zaś obraz przesuwa się z prędkością zależną od tempa biegu. Taka atrakcja ucieszy nie tylko zagorzałych biegaczy, jednak właśnie dla nich może być korzystna, zwłaszcza, jeśli mogą zaplanować wirtualną trasę w okolicy, w której niebawem mają odbyć jakieś zawody biegowe.

Bieżnia Horizon T9 bieg

 

Celowe – zwłaszcza te nastawione na dystans, pozwalające sprawdzić się wytrzymałościowo, jak i te nastawione na czas, pozwalające na stwierdzenie, czy poprawia się nasza średnia prędkość w danych odcinkach czasowych.

 

Zobacz również:  Jaką bieżnię wybrać przy zrzucaniu wagi?  |  Dlaczego warto zainwestować w markową bieżnię zamiast bieżni „no name”?  |  Bieżnia elektryczna Platinum Club Series Life Fitness  |  Przyciski szybkiego wyboru

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować