Podczas treningu na bieżni bardzo ważne jest, by pracować w przy odpowiednim poziomie tętna (HR, z ang. Heart Rate). Mało kto zdaje sobie sprawę, iż jest to podstawowa kwestia dla rodzaju treningu (dzięki kontroli tętna można zakwalifikować trening na bieżni do jednej ze stref treningowych). Wartości graniczne są zróżnicowane w zależności od wieku osoby ćwiczącej. Najprostszym wzorem na wyliczenie tętna maksymalnego jest 220-wiek = HRmax. W zależności od intensywności treningu można wyznaczyć następujące podstawowe strefy treningowe (bywają one czasem rozbijane na mniejsze części, jednakże dla treningu nie do końca profesjonalnego wystarczy rozróżnienie czterech podstawowych stref).

  • Strefa odpoczynku, regeneracji.

– Stosowany jako rozgrzewka bądź spokojny trening po dłuższej przerwie w regularnych ćwiczeniach;

-Tętno: 50-60% HR max

– Cel: poprawa procesów termoregulacyjnych i koordynacyjnych, rozgrzanie organizmu.

  • Strefa spalania tłuszczu.

– Stosowany u osób pragnących stracić na wadze;

– Tętno: 60-70% HR max;

– Cel: Przyśpieszenie metabolizmu, wzmocnienie mięśni, spalanie tkanki tłuszczowej, lepsze ukrwienie organizmu.

  • Strefa cardio.

– Jest to trening polecany osobom, które trenują biegi długodystansowe.

-Tętno: 70-80% HR max;

-Cel: poprawa wytrzymałości biegowej.

  • Strefa beztlenowa.

-Trening w tej strefie jest doskonaleniem tolerancji organizmu dla kwasu mlekowego

-Tętno:80-90% HR max – strefa wytrzymałości beztlenowej

-Tętno:90-100% HR max- strefa wydolności beztlenowej;

– Cel: zwiększenie tolerancji na kwas mlekowy w mięśniach, który powoduje wolniejsze ich męczenie się.

Informacje na temat dokładniejszego podziału stref treningowych można uzyskać tutaj.

Podczas treningu na bieżni można kontrolować tętno za pomocą sensorów dotykowych (znajdujących się najczęściej w uchwytach z przodu bieżni), nakładek na palce/ucho bądź bezprzewodowych pasów napiersiowych (te ostatnie dają najlepsze rezultaty w zakresie dokładności pomiaru oraz są najwygodniejsze w użyciu).

Strefy-treningu-sterowanego-tętnem

 

 

Źródło

 

Zobacz również: Programy sterowane tętnem  |  HRC  |  Sposoby pomiaru tętna  |   Tętno maksymalne  |  Reebok T5.2  |  Kettler Track Pacer |  BH Fitness

 

Incoming search terms:

  • fat burn na bieżni

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować

Trackbacks

  1. Wrz 14th, 2017 13:52