Pod, ostatnio coraz bardziej modnym, pojęciem treningu funkcjonalnego kryje się bogaty zestaw ćwiczeń, mających na celu ułatwienie funkcjonowania w przestrzeni danej jednostce, uwolnienia jej od potencjalnego lub już istniejącego bólu i urazów, spowodowanych niewłaściwą postawą i niewłaściwym wykonywaniem czynności motorycznych dnia codziennego . Ma więc za zadanie tak przygotować ciało, by te czynności (na przykład zrzucanie węgla, wieszanie prania, mycie podłogi – tak, tego typu banały 🙂 )maksymalnie uprościć. Nie ma on określonej grupy docelowej, przeznaczony jest dla każdej osoby, ponieważ zarówno wspomaga osoby dręczone dolegliwościami bólowymi, jak i pomaga odpowiednio wzmocnić ciało osobie w pełni sprawnej.

trening funkcjonalny na bieżni

Źródło

Forma, jaką uzyskujemy dzięki treningowi funkcjonalnemu jest naturalnym następstwem rozwoju takich funkcji motorycznych jak siła, eksplozywność, szybkość, gibkość i zakres ruchu, wytrzymałość siłowa oraz kondycja. W miarę upływu treningów dana czynność ruchowa zostaje w pewien sposób zaprogramowana w naszym systemie nerwowym – w ten sposób, każdy wykonywany w życiu codziennym ruch będzie precyzyjny, poprawny i będzie przynosił naszemu ciału korzyści.

Są to zarówno ćwiczenia izolowane (a więc takie, przy których skupiamy się na konkretnej grupie mięśni), jak i wielopłaszczyznowe, obejmujące całe ciało. Jest to trening bardzo często wykorzystywany przez sportowców, ponieważ w zależności od dyscypliny, powinni doskonalić w najwyższym stopniu konkretne cechy motoryczne. Dla sprintera to szybkość, a nie siła  i obwód bicepsa będą priorytetami.

trening funkcjonalny na bieżni

Źródło

Trening funkcjonalny może wykorzystywać różne przyrządy do ćwiczeń, odbywa się w sposób nieskrępowany i ważne jest, by podczas ćwiczeń zjednoczyć ciało i umysł (wizualizacja celów oraz odpowiednia motywacja to podstawa!). Jakie narzędzia można wykorzystać do tego treningu? Każde. Mogą to być ciężarki, worki z piaskiem, drabinki koordynacyjne , płotki, oporniki szybkościowe, sprzęt do boksu, piłki lekarskie, deski, sztangielki, sztangi, „miny lądowe”, ViPR, TRX, worki bułgarskie, maczugi indyjskie, BOSU, dynairy, trenery równowagi, flexi-bary, piłeczki lekarskie i taśmy.

Tego typu ćwiczenia można wykonać również przy użyciu domowej bieżni. Poniższe dwa filmy pomogą zobrazować przykłady ćwiczeń treningu funkcjonalnego na bieżni.

Zobacz również: York Fitness T110 Active  |  Bieżnia Reebok iRun  |  Dieta biegacza  | Gadżety biegacza  |  Bieżnia BH Fitness Eco2

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować