Pisaliśmy Wam już o tym, czym należy kierować się, wybierając do domu bieżnię . Warto jednak wiedzieć również, czym się kierować, wybierając między różnymi rodzajami urządzeń do treningów aerobowych bądź siłowych.

Cel treningowy

Chodzi tu zarówno o cele ogólne, jak i dopasowane indywidualnie do naszych sportowych pasji i planów startowych.

  • Cel: rehabilitacja. W takim wypadku najlepiej sprawdzają się małe, proste rowerki oraz rowery poziome (dla osób z problemami z dolnym odcinkiem kręgosłupa), proste bieżnie, piłki gimnastyczne oraz specjalne ławki, takie jak Apollo marki Kettler. Swoją rolę odegrają tu również różne przyrządy do treningu funkcjonalnego, takie jak dyski powietrzne czy bosu.
  • Cel: spalenie tkanki tłuszczowej. Ogólnie rzecz biorąc, sprawdzą się tu wszelkiego rodzaju maszyny cardio, zarówno bieżnie, jak orbitreki, rowery, steppery i wioślarze. Jeśli preferujecie formy interwałowe, warto mieć z domu obciążenia i np. piłkę lekarską.
  • Cel: poprawa wydolności i wytrzymałości. Dobra kondycja to również cel wielu z Was. Podobnie jak wyżej, sprawdzą się tu maszyny cardio, ponieważ to głównie one spełniają swoją rolę w treningu wytrzymałościowym.
  • Cel: budowanie i kształtowanie mięśni. Zdecydowanie powinniście postawić wówczas na atlasy, siłownie wielofunkcyjne, ławki oraz wolne ciężary, takie jak sztangi czy hantle.
  • Cel: przygotowanie do zawodów. Tu oczywiście należy wziąć pod uwagę ich rodzaj. Biegacze wybiorą z pewnością bieżnię, amatorzy wioślarstwa – wioślarza treningowego, miłośnicy kolarstwa – rower spinningowy zaś triatlonowcy – rowery spinningowe i bieżnie. W takim wypadku warto również pamiętać, że najlepiej sprawdzą się wyższe modele o dużej liczbie dostępnych funkcji i większej wytrzymałości. Przykładowo, profesjonalnemu wioślarzowi na pewno bardziej przyda się Concept2 Model E bądź Dynamic, niż Kettler Coach M.

Pas telemetryczny Polar

 

Źródło

Miejsce

To kolejny dość istotny argument. Powierzchnia zajmowana przez poszczególne modele urządzeń jak i same produkty, jest bardzo różna.

  • Do małych mieszkań proponujemy trenażery wioślarskie (np. marki Waterrower bądź z linii Kettler Coach – po treningu stawia się je do pionu i nie zajmują więcej niż krzesło), mniejsze rowerki i orbitreki (raczej na pewno w takim wypadku byłby to orbitrek tylnonapędowy), proste stepperki lub małą składaną bieżnię.
  • Osobom, które mają więcej miejsca ale nie mają osobnego pomieszczenia do ćwiczeń, rekomendujemy mniej kompaktowe modele wszystkich urządzeń.
  • Osoby, które mogą na siłownię przeznaczyć osobny pokój, mają najbardziej dogodną pozycję. Nie tylko mają swobodę wyboru między sporymi urządzeniami, ale również mogą zaopatrzyć się zarówno w sprzęt do treningu cardio, jak i siłowego.

trening na bieżni

 

Pracujące mięśnie

W przypadku większości atlasów a także wykorzystania ławek z wolnymi ciężarami, mamy okazję zaangażować niemal wszystkie mięśnie ciała.

Urządzenia cardio angażujące najwięcej grup mięśni, to z pewnością wioślarze i orbitreki. Pracuje w nich całe ciało, zarówno dolna, jak i górna część. W bieżniach, rowerach i stepperach pracują gównie dolne partie mięśniowe, przy czym zależnie od ustawień, w różnym stopniu angażowane są np. mięśnie łydek lub pośladków.

Zaawansowanie

Jeśli jesteście osobami początkującymi, trenującymi bardzo rekreacyjnie i nie wiecie, czy dana forma ruchu faktycznie będzie Wam odpowiadać, wybierzcie nieco prostszy, mniej zaawansowany sprzęt, bez względu na rodzaj. Jeśli jesteście początkującymi w treningu siłowym, warto zaopatrzyć się w atlas, zanim przejdziecie do bardziej wymagających, wielostawowych ćwiczeń ze sztangami.

Bieganie

 

Źródło

Budżet

To, rzecz jasna, kategoria bardzo obszerna, ponieważ teoretycznie orbitreki są tańsze od bieżni treningowych, ale znajdziemy taką za około 2000 zł (np. York Fitness T110 Active), jak i orbitreka za około 10 000 zł, np. FDR20 Dual marki BH Fitness.

Warto oczywiście zainwestować w sprzęt nieco więcej pieniędzy, jeśli chcemy mieć bardziej wytrzymałe urządzenie oferujące więcej funkcji.

 

Zobacz również: Jak zacząć ćwiczyć na bieżni?  |  Bieżnia Horizon Fitness Adventure 1 Plus  |  Amortyzacja bieżni  |  Maty amortyzujące

 

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować