W bieżniach elektrycznych, w których to silnik odpowiada za prędkość, obciążenie i nachylenie bieżni, jest możliwość wyboru programu treningowego. Zazwyczaj jest ich kilka do kilkunastu.

Programy predefiniowane

Są to wgrane do pamięci komputera sterującego programy treningowe prędkości bądź nachylenia lub programy łączone. Składają się z serii jednominutowych odcinków, podczas których komputer sam zmienia prędkości / nachylenia w zależności od wybranego programu treningowego – bardziej lub mniej intensywnie. Najczęściej programy takie są wyświetlane graficznie, przykłady obrazuje poniższy rysunek:

Programy-treningowe

 

[źródło: instrukcja do bieżni York T13i]

Programy „docelowe”

Programy tego typu polegają na możliwości ustawienia przez użytkownika parametru, jaki chce osiągnąć podczas treningu. Wartością docelową może być:

  • Czas (na przykład 30 minut)
  • Dystans (przykładowo – użytkownik zamierza pokonać 10 kilometrów)
  • Wydatek energetyczny (gdy trening będzie trwał dopóty, dopóki użytkownik nie spali np. 400 kcal).

Podczas treningu z użyciem programów docelowych użytkownik dowolnie może ustawiać sobie prędkość czy nachylenie.

Program sterowany ręcznie

Najmniej skomplikowana forma treningu, polega na manualnym wprowadzeniu wartości prędkości czy wzniosu, przy jakim chce trenować użytkownik.

Programy użytkownika/ów

Niektóre bieżnie mają możliwość zapamiętywania profil kilku użytkowników, ich indywidualnych preferencji treningowych oraz ustawień osobistych (typu wiek czy waga – oczywiście, do modyfikacji). Jest to bardzo przydatna funkcja w przypadku, gdy z bieżni korzysta więcej niż jeden użytkownik.

Bieżnia Nordictrack C990 Przyciski

 

Programy sterowane tętnem (HRC).

Jest to program treningowy sterowany pracą serca użytkownika. Polega to na wyznaczeniu górnej granicy tętna jakie użytkownik chce utrzymać (patrz: programy sterowane tętnem) a w momencie zbliżenia się do górnej wyznaczonej granicy komputer sam zmniejsza obciążenie aż do momentu spadku tętna. Ze względu na konieczność stałej kontroli tętna zaleca się korzystanie z pasa telemetrycznego.

Programy aplikacji

Wprowadzanie innowacji oraz coraz nowszych rozwiązań technologicznych sprawia, że producenci coraz częściej udostępniają na rynku bieżnie współpracujące z różnego rodzaju aplikacjami. Dzięki nim użytkownik na bieżąco może kontrolować swoją aktywność, a dane z urządzenia przesyłane są bezpośrednio do aplikacji. Przykładami takich aplikacji są  iFit w bieżniach Nordictrack i ProForm, S-Fit Kettlera czy LFconnect Life Fitness. Aplikacje te bardzo często oferują dodatkowe programy czy wirtualne trasy, dzięki którym użytkownik może urozmaicić swój trening.

Aplikacja iFit w bieżni

 

Zobacz również: Programy sterowane tętnem  |  Body Fat  |  HRC  |  Recovery Test  |  Motywacja do ćwiczeń na bieżni  |  York Fitness T110   |  Kettler Track Pacer

 

Incoming search terms:

  • programy na bieżni
  • predefiniowany program treningowy
  • anything
  • bieżnia jak dzialaja programy
  • bieżnia programy
  • program na bieżni

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować